Overstag

18 augustus 2016 - Marseillan, Frankrijk

Mijn partner en ik zijn bijna tien jaar samen en al deze jaren is de discussie gaande over kamperen. Laten we zeggen dat het niet echt mijn ding is. Waar hij fantaseert over een plek waar hij zijn survival skills kan uitoefenen, maak ik me zorgen over het feit dat ik midden in de nacht op zoek moet naar een toilet.  Laat staan dat ik met een teiltje over de camping moet om de afwas te doen. Dus nee geen kamperen voor mij. Maar sinds de komst van onze kinderen zit ik in dubio. Ik denk steeds aan mijn jeugd waar ik en mijn broer, zussen, neefjes en nichtjes een tent opzette in de tuin bij mijn ouders. Het was toen al een beetje luxe kamperen aangezien ik natuurlijk gewoon naar binnen ging voor het toilet en de snacks. Maar toch was dit een geweldig mooie tijd. Later mocht ik een keertje met een vriendinnetje mee naar de camping en ook dat was toen erg leuk. Voor de kindjes kan ik me gewoon geen betere vakantie wensen. En als de kindjes het naar hun zin hebben , dan wij natuurlijk ook. Dus besloten we afgelopen jaar om het een keertje te proberen. Een nachtje kamperen op een camping in onze favo badplaats Noordwijk. Van een collega mocht ik een tent lenen. Ik heb eerlijk die nacht geen oog dicht gedaan, hoorde alsmaar vreemde geluiden rond de tent en heb daarbij de hele nacht mijn plas opgehouden. Fail? Nee ondanks de gebroken nacht was het een geweldig weekend. De kindjes hebben enorm genoten en ik dus uiteindelijk ook. Dus toch overstag? Nog niet helemaal. Ik zocht een compromis.

Onervaren

In dit voorjaar schreef ik me in als glampingtester bij Vacanceselect. Toen ik te horen kreeg dat ik dit ook nog eens mocht gaan doen was ik natuurlijk door het dolle! Mijn omgeving daarentegen reageerden toch wel een beetje huiverig. Maar ik was vastbesloten, dit is echt wat voor mij! De glamping die wij mochten testen betrof een Selectcamp Deluxe met drie slaapkamers en airco bij Camping Beach Garden aan de kust van Marseillan Plage in Zuid Frankrijk. Ik was al een paar daagjes eerder vrij en heb me volledig gestort op de voorbereidingen. Wat neem je toch allemaal mee als je gaat glamperen? Prettig is dat alles aanwezig is zoals servies en interieur. Dat kun je dus mooi thuislaten. Ook had ik als extra optie een handdoeken- en linnenset. Dus met wat kleding, dagelijkse verzorging, speelgoed voor de kids en een volle koelbox met lekkers gingen we op pad voor een goede twaalfhonderd kilometer. Midden in de nacht, zodat de kindjes het grootste deel konden slapen.  Lotte is vier en Xam drie jaar oud. Voor deze reis kochten we twee kleine portable dvd schermpjes en die stonden vol met films. Dat was natuurlijk al feest. De reis verliep super. Wat een heerlijk gevoel. Op reis! Zeker wanneer je de "route du soleil"  op je navi in beeld ziet komen. Route du soleil

We hebben praktisch geen file gehad en kwamen rond vier uur in de middag aan.  Daar aangekomen werden we hartelijk ontvangen door een medewerker van Vacanceselect. Het viel me wel meteen op dat dit wel een hele grote camping was. Dat benauwde me in eerste instantie een beetje.

Maar dan kom je in het huisje met geweldig weer, op loopafstand van het strand. En dan voel je meteen de relaxe sfeer. Op deze avond hebben we gedineerd in het restaurant "Le Bistro" , eten was heerlijk, service was gastvrij. Wat ik jammer vond en vind is dat er op zo'n grote camping (600 plaatsen) dan maar één restaurant aanwezig is, welke ook nog eens vrij vors in de prijs. Voor een cappuccino betaalde ik bijvoorbeeld €5,20. Dat zou je toch niet verwachten. Logisch dat de meeste mensen dus zelf koken. En wij zaten dan ook nog in een stacaravan nota bene van alle gemakken voorzien. De volgende dag hebben we dan ook meteen voor de hele week boodschappen gedaan in het nabij gelegen centrum van Cap d'agde.

AankomstUitzicht over camping vanuit het huisjeLe Bistro

Klimaat

Op de camping sprak ik veel Nederlanders. Ik was benieuwd wat hen daar bracht. Al snel werd me duidelijk. Veel gasten kwamen hier al jaren. De faciliteiten zijn goed en up-to-date. Daarbij komen de vaste gasten niet alleen voor de camping maar zeker ook voor het klimaat. En inderdaad alle dagen was het prachtig weer. Gemiddeld zo'n dertig graden. Ik heb geen vlieg, mug of andere insecten gezien. Ik vermoed door het stevige briesje. Een mooie bijkomstigheid.

Animatie & activiteiten

In de ochtend begint de animatie al met sportieve activiteiten in het zwembad en er worden verschillende toernooitjes georganiseerd zoals beachvolleybal op het strand en waterpolo in het zwembad. Er is met name veel te doen voor de wat oudere jeugd. Dat vond ik wel echt teleurstellend voor onze kindjes. De grote glijbanen blijken vanaf acht jaar. En zelfs onder begeleiding liet de badmeester weten dat dit niet was toegestaan. Als alternatief is er slechts een klein glijbaantje in het peuterbad en wat sproeiers waar de kindjes doorheen konden rennen. Vonden ze overigens wel erg leuk maar we zijn dan ook maar twee keer bij het zwembad geweest. Het was er wat ons betreft te druk. Daarbij zijn wij als gezin verknocht aan het strand en daar was ruimte genoeg en eigenlijk hadden we dus ook niet meer nodig. Met het lange zandbed was de zee ook heel erg toegankelijk. En zo hebben we alle dagen genoten van het strand, de heerlijke bakker en de gastvrijheid. De bakker is overigens een grote plus op deze camping.

ZwembadAvondanimatieStrand Lotte en XamZandkasteelWater Lotte en Xam

Conclusie

Pas op de derde dag kreeg ik het ritme goed te pakken. Uitslapen, bakker, strand, lunchen, dutje, voorbereidingen avondeten, wijntje, eten en afsluiten op het strand. Op deze dag kregen we ook erg leuke overburen met kindjes rond dezelfde leeftijd. Dat zorgde voor veel gezelligheid. De week is voorbij gevlogen en veel te kort. Wat hadden we graag nog wat langer gebleven. Voor herhaling vatbaar? Jazeker! Max zou graag toch nog een keertje met de tent gaan maar geeft ook wel toe dat het toch wel veel gemak met zich mee brengt zo'n Deluxe. Er zijn nog veel meer alternatieven. Bij Vacanceselect zijn er verschillende accommodaties als het gaat om glamping. Denk bijvoorbeeld aan de tipi- of de safaritent. Die staan zeker op mijn verlanglijstje voor volgend jaar. Lijkt me ook een goede compromis;) .

FamilyMe and my everythingWelcome Cap d'agde

Ook een keer glamperen? Kijk op www.vacanceselect.nl